badanie gęstości kości Łódź

densytometria Łódź

leczenie osteoporozy Łódź

ortopedia Łódź

terapia osoczem bogatym w czynnik wzrostu

Bóle bioder i kolan

bole-kolan-bioder-stawow-reumatyzm

Choroba zwyrodnieniowa stawów jest najczęstszą chorobą narządu ruchu.

1. Atakuje przede wszystkim stawy narażone na mechaniczne przeciążenia- głównie staw kolanowy i biodrowy.

2. Nazywana bywa potocznie reumatyzmem.

3. Przyczyn choroby jest wiele, począwszy od predyspozycji rodzinnych a skończywszy na nadmiernym obciążeniu stawów. Natomiast jej skutkiem jest uszkodzenie chrząstki stawowej, która pełni rolę amortyzatora i umożliwia swobodne poruszanie stawami.

bóle-kolan-bioder-kończyna-górna

Główne objawy choroby zwyrodnieniowej stawów to:

1. Ból w stawie głównie podczas ruchu

2. Ból w stawie w spoczynku

3. Wyraźne trzeszczenia w stawie

4. Zmiana obrysu stawu- obrzęki

5. Sztywność w stawie

6. Ograniczenia zakresu ruchów w stawie

7. Przykurcze w stawie

bóle-kolan-bioder-stan-kolanowy

Choroba ta rozwija się wiele lat. Dlatego tak ważne jest nie bagatelizowanie pierwszych objawów choroby i wczesne rozpoczęcie leczenia.

Bardzo ważna jest diagnostyka. Najważniejszym badaniem jest badanie RTG stawów. Badanie to zleca lekarz po wcześniejszym zbadaniu pacjenta. Na podstawie badania, rozmowy z chorym oraz zdjęcia RTG lekarz zaplanuje dalsze postępowanie. Badanie USG stawów tak często zlecane pacjentom, głównie przez lekarzy POZ ma ograniczoną wartość diagnostyczną z powodu częstych błędów w ocenie badania.

Zwyrodnienie stawów jest chorobą przewlekłą i trudną do leczenia , jednakże wcześnie rozpoczęte leczenie pozwala spowolnić lub zatrzymać jej postępy. Aby uzyskać najlepsze efekty należy wdrożyć zaplanowany i omówiony z pacjentem tzw. proces leczniczy. Musi być on dostosowany do pacjenta. Elementy tego procesu mogą być różne w zależności od stopnia zaawansowania choroby, wieku pacjenta , chorób współistniejących.

bóle-kolan-bioder-staw-biodrowy

Proces leczniczy może się składać z:

1. zastosowania leków hamujących rozwój choroby

2. zastosowania bezpiecznego leczenia bólu

3. zalecenia specjalistycznej rehabilitacji

4. ćwiczeń własnych pacjenta

5. zaleceń żywieniowych- np. zmniejszenie masy ciała

6. zmiana trybu życia pacjenta np. więcej ruchu , rzucenie palenia papierosów

7. zastosowanie odpowiedniego zaopatrzenia ortopedycznego np. kule, laski, aparaty wspomagające i odciążające stawy

8. ewentualne leczenie operacyjne

WAŻNE:

1. Należy pamiętać że reklamowane i sprzedawane w aptekach różnego rodzaju preparaty mające rzekomo poprawiać funkcje stawów to tzw. „suplementy diety” o nieudokumentowanej medycznie skuteczności.

2. Podawanie tzw. blokad do stawu z leków sterydowych powinno odbywać się po wykorzystaniu innych metod leczniczych

3. Podawanie do stawu szeroko reklamowanych preparatów kwasu hialuronowego jest dość kosztowne a u osób starszych często nie przynosi żadnych efektów ( chrząstka stawowa jest prawie całkowicie uszkodzona i nie ma szansy na jej odbudowę)

Tematy: bóle kolan i bioder, reumatyzm, objawy reumatyzmu, leczenie reumatyzmu, poradnia ortopedyczna, choroby stawów, ból bioder, bóle kolan, diagnostyka osteoporozy łódź, leczenie osteoporozy łódź, przeszczep komórek macierzystych łódź, osteoporoza łódź, usg kolan łódź