Leczenie bólu bioder i kolan

Choroba zwyrodnieniowa stawów jest najczęstszą chorobą narządu ruchu.

1. Atakuje przede wszystkim stawy narażone na mechaniczne przeciążenia – głównie staw kolanowy i biodrowy.
  2. Nazywana bywa potocznie reumatyzmem.
  3. Przyczyn choroby jest wiele, począwszy od predyspozycji rodzinnych, a skończywszy na nadmiernym obciążeniu stawów. Natomiast jej skutkiem jest uszkodzenie chrząstki stawowej, która pełni rolę amortyzatora i umożliwia swobodne poruszanie stawami.

Choroba zwyrodnieniowa stawów

Główne objawy choroby zwyrodnieniowej stawów to:

1. Ból w stawie głównie podczas ruchu
  2. Ból w stawie w spoczynku
  3. Wyraźne trzeszczenia w stawie
  4. Zmiana obrysu stawu- obrzęki
  5. Sztywność w stawie
  6. Ograniczenia zakresu ruchów w stawie
  7. Przykurcze w stawie

Choroba zwyrodnieniowa stawów

Choroba ta rozwija się wiele lat. Dlatego tak ważne jest niebagatelizowanie pierwszych objawów choroby i wczesne rozpoczęcie leczenia.

Bardzo ważna jest diagnostyka. Najważniejszym badaniem jest badanie RTG stawów. Badanie to zleca lekarz po wcześniejszym zbadaniu pacjenta. Na podstawie badania, rozmowy z chorym oraz zdjęcia RTG lekarz zaplanuje dalsze postępowanie. Badanie USG stawów tak często zlecane pacjentom, głównie przez lekarzy POZ ma ograniczoną wartość diagnostyczną z powodu częstych błędów w ocenie badania.

Zwyrodnienie stawów jest chorobą przewlekłą i trudną do leczenia , jednakże wcześnie rozpoczęte leczenie pozwala spowolnić lub zatrzymać jej postępy. Aby uzyskać najlepsze efekty należy wdrożyć zaplanowany i omówiony z pacjentem tzw. proces leczniczy. Musi być on dostosowany do pacjenta. Elementy tego procesu mogą być różne w zależności od stopnia zaawansowania choroby, wieku pacjenta , chorób współistniejących.

Choroba zwyrodnieniowa stawów

Proces leczniczy może się składać z:

1. zastosowania leków hamujących rozwój choroby
  2. zastosowania bezpiecznego leczenia bólu
  3. zalecenia specjalistycznej rehabilitacji
  4. ćwiczeń własnych pacjenta
  5. zaleceń żywieniowych- np. zmniejszenie masy ciała
  6. zmiana trybu życia pacjenta np. więcej ruchu , rzucenie palenia papierosów
  7. zastosowanie odpowiedniego zaopatrzenia ortopedycznego np. kule, laski, aparaty wspomagające i odciążające stawy
  8. ewentualne leczenie operacyjne

WAŻNE:

1. Należy pamiętać, że reklamowane i sprzedawane w aptekach różnego rodzaju preparaty mające rzekomo poprawiać funkcje stawów to tzw. suplementy diety o nieudokumentowanej medycznie skuteczności.
  2. Podawanie tzw. blokad do stawu z leków sterydowych powinno odbywać się po wykorzystaniu innych metod leczniczych
  3. Podawanie do stawu szeroko reklamowanych preparatów kwasu hialuronowego jest dość kosztowne, a u osób starszych często nie przynosi żadnych efektów (chrząstka stawowa jest prawie całkowicie uszkodzona i nie ma szansy na jej odbudowę).

Tematy: bóle kolan i bioder, reumatyzm, objawy reumatyzmu, leczenie reumatyzmu, poradnia ortopedyczna, choroby stawów, ból bioder, bóle kolan, diagnostyka osteoporozy łódź, leczenie osteoporozy łódź, przeszczep komórek macierzystych łódź, osteoporoza łódź, usg kolan łódź