badanie gęstości kości Łódź

densytometria Łódź

leczenie osteoporozy Łódź

ortopedia Łódź

terapia osoczem bogatym w czynnik wzrostu

PRP - Terapia osoczem bogatym w czynniki wzrostu

PRP – Terapia czynnikami wzrostu, terapia osoczem bogatopłytkowym

Współczesna medycyna dąży do ograniczenia inwazyjności zabiegów, skrócenia czasu ich trwania i zminimalizowania dolegliwości bólowych pacjentów. Dlatego tak dużym powodzeniem cieszą się usługi medyczne polegające na nieinwazyjnych procedurach stymulujących naturalne zdolności organizmu do regeneracji. Jedną z najnowocześniejszych i najskuteczniejszych technik tego rodzaju leczenia jest terapia z użyciem osocza bogatopłytkowego (PRP).

PRP (Plateled Rich Plasma) koncentrat autologicznych płytek ludzkiej krwi o dużym stężeniu.

Płytki krwi uwalniają wiele czynników wzrostu odpowiedzialnych za procesy gojenia oraz odnowy tkanek.

Podczas zabiegu pobierana jest przez wykwalifikowaną pielęgniarkę własna krew pacjenta. Oznacza to brak możliwości zarażenia się wirusami oraz brak reakcji uczuleniowych.

Pacjentowi podawany jest jego własny materiał biologiczny. Terapia osoczem bogatopłytkowym ma na celu wywołanie miejscowego, kontrolowanego stanu zapalnego, który spowoduje przebudowę i gojenie się tkanek. Rezultatem iniekcji osocza bogatopłykowego w terapii schorzeń ortopedycznych jest silna stymulacja regeneracji uszkodzonych mięśni, ścięgien, więzadeł czy chrząstki.

Kiedy stosujemy terapię czynnikami wzrostu, terapię osoczem bogatoplytkowym, metodę PRP?

Metodę tą stosuje się przy leczeniu zmian degeneracyjnych i urazowych narządu ruchu takich jak:

1. uszkodzenia więzadeł stawu kolanowego
  2. bóle ścięgna Achillesa
  3. nawracające ostrogi piętowe
  4. tzw „łokciu tenisisty” i „łokciu golfisty”
  5. ograniczony zrost kostny
  6. urazy mięśni
  7. choroba zwyrodnieniowa stawów i uszkodzenia chrząstki stawowej
  8. przewlekłe zakażone rany skóry
  9. mezoterapia niektórych obszarów ciała

Jak wykonuje się taki zabieg?

Pacjent kwalifikowany jest przez lekarza do leczenia osoczem bogatopłytkowym - PRP.

Nie musi być na czczo oraz nie powinien zmieniać schematu przyjmowanych leków. Około 10 dni przed podaniem osocza bogatopłytkowego należy unikać niesteroidowych leków przeciwzapalnych.

Wykwalifikowana i przeszkolona pielęgniarka pobiera ok 10 ml krwi żylnej, która w specjalnych wirówkach ulega rozdzieleniu.

Następnie odciągany jest wysokoskoncentrowany ekstrakt osocza bogatego w czynniki wzrostu, który podawany jest pacjentowi do chorego stawu lub inne miejsce. Podczas zabiegu pacjent jest proszony o zrelaksowanie się (często w pozycji leżącej). Za pomocą strzykawki z igłą, pod kontrolą USG lekarz wstrzykuje niewielką ilość (często zaledwie od 3 do 6 ml) osocza bogatypłytkowego do tkanek chorobowo zmienionych. Następnie zakładany jest jałowy opatrunek.

Podanie preparatu poprzedza wykonanie badania USG celem dokładnego określenia miejsca podania.

Zalecenia po terapii osoczem bogatopłytkowym

Kilka dni po zabiegu PRP mogą występować miejscowe dolegliwości bólowe – dla złagodzenia dolegliwości można stosować paracetamol lub tramadol – należy bezwzględnie unikać stosowania niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ). Dolegliwości bólowe związane są z miejscową reakcję na iniekcję. Pacjenci powinni prowadzić oszczędzający tryb życia oraz unikać przeciążania stawu. W celu uśmierzenia dolegliwości bólowych należy stosować zimne kompresy kilka razy dziennie przez 10 do 20 minut. Pacjenci, którzy wykonują nieobciążającą, niefizyczną pracę mogą do niej powrócić często już następnego dnia.

Ile razy należy wykonać terapię osoczem bogatopłytkowym?

Terapia  osoczem bogatym w czynniki wzrostu wymaga zastosowania różnej ilości iniekcji, zależne jest to od stopnia zaawansowania choroby i  uzyskiwanej poprawy. Zazwyczaj stosuje się 2-3 zabiegi do około 5 wstrzykiwań.

Zalety terapii osoczem bogatym w czynniki wzrostu

• Metoda iniekcji jest mało inwazyjna,
  • Wysoka skuteczność terapii – ok. 90%,
  • Bezpieczeństwo terapii – brak reakcji alergicznych, zakażeń itp.,
  • Mała bolesność zabiegu,
  • Krótki okres rekonwalescencji po zabiegu.

Przeciwskazania do terapii osoczem bogatopłytkowym

Terapii osoczem  nie powinny poddawać się osoby przewlekle chorujące na zespół wątrobowo-nerkowy, chorzy leczeni immunosupresyjnie, terapią antykoagulantami, zakażeni wirusami (HCV, HBS, HIV), chorzy  na sklerodermię, a także na immunologiczne choroby naczyń, alergie na nukleotydy, choroby krwi (np. trombocytopenia), sepsa, przewlekłe choroby wątroby.

Zastosowanie osocza bogatopłytkowego w schorzeniach ortopedycznych wciąż budzi zainteresowanie wielu naukowców. W pochodzącej z 2016 roku metaanalizy "Efficacy of Platelet-Rich Plasma versus Hyaluronic Acid for treatment of Knee Osteoarthritis: A systematic review and meta-analysis" twórcy publikacji porównywali efekty leczenia choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego przy pomocy kwasu hialuronowego oraz terapii osoczem bogatym w czynniki wzrostu. Po analizie danych, dotyczących 722 pacjentów, autorom udało się ustalić, iż lepsze rezultaty uzyskiwano u osób leczonych iniekcjami ze osocza bogatopłytkwego.

Tematy: osocze bogatopłytkowe, zastrzyki w kolano na odbudowę chrząstki, ostrzykiwanie osoczem, zabieg osoczem bogatopłytkowym, leczenie osoczem, zabieg prp wskazania, PRP terapia osoczem, terapia osoczem bogatym w czynniki wzrostu, przychodnia ortopedyczna łódź, ortopeda łódź